Start > TRÄNING > Gruppträning

Body Pump och Arke – vad är det?

Ja, det där med gruppträning är inte alltid så lätt att förstå. Motionspalatsets erbjuder ett brett utbud av gruppträningspass där det finns något för alla smaker, vare sig du gillar styrka, spinning, funktionell träning eller dans.

Och du, glöm inte att som medlem kan du förboka din plats på passet! 

 

Pass på Vänerparken

GRIT- Vad är det? Les Mills GRIT är ett 20-minuters högtinesivt intervallträning (HIIT) som pressar din gräns till max och tar din träning tll nästa nivå. I Les Mills GRIT® kan du anpassa tempot och intensiteten utifrån dina individuella förutsättningar, då du främst tränar utifrån tidsintervaller. Instruktör, Izabel Johansson kommer finns tillgänglig genom hela passet för att korrigera teknik samt för att motivera dig och gruppen till framgång.

Les Mills GRIT® har tre specifika inriktningar – Strength, Plyo och Cardio – som alla drivs av explosiv och motiverande musik.

GRIT™ CARDIO kräver ingen utrustning. Här använder du istället din egen kroppsvikt och tränar högintensivt för att förbättra din kondition. Den unika sammansättningen av rörelser ger dig en hög energiförbrukning som fortsätter efter att passet är slut. Det är vetenskapligt bevisat att GRIT™ CARDIO levererar snabba resultat. Förbättrar din kondition, fysik och förbränning med GRIT™ CARDIO.  https://youtu.be/H1CBc3o-6pw

GRIT™ PLYO är uppbyggt av rörelser som ökar din spänst. Du använder en steplåda och ibland även en viktplatta för att öka intensiteten och belastningen. Drivande musik får dig att ta din träning till en ny nivå. Bli starkare, snabbare och mer explosiv med GRIT™ PLYO.

GRIT™ STRENGTH är designat för att bygga upp din muskelstyrka. Här använder du skivstång, viktplatta och steplåda för att öka träningseffekten. Musik och rörelser ger dig effektiv träning som förbättrar din syreupptagning, styrka och uthållighet. Prestera fortare på en högre nivå, med GRIT™ STRENGTH.

Function curcuit
Motionspalatset har en lång tradition av att köra cirkelträning i olika former och när träningsformen nu har fått ett rejält uppsving tar vi vara på vår erfarenhet och blandar det med det allra senaste för att skapa ett riktigt bra och roligt pass. Vi använder oss av en rad olika funktionella övningar som gör att din kropp får en rejäl genomkörare.

Function curcuit light
Ett cirkelträningspass som ger din kropp allt den vill ha och behöver. Styrka, kondition, smidighet och kroppskontroll övas upp via olika funktionella övningar med hjälp av både redskap och utav den egna kroppen. Fokus ligger på att få ge kroppen ett så allsidigt pass som möjligt. Intensitetsnivån väljer man helt på egen hand.

Function HIIT
Här har vi samlat de allra senaste träningstrenderna som HIIT (High Intensity Intervall Training). Vi varierar funktionella övningar i ett högintensivt pass, i det vi kallar för Function HIT Passet ser olika ut för varje gång och ambitionen är att hjälpa dig att komma i ditt livs form. Du tränar uthållighet, styrka, snabbhet och kondition. Passen består av fyra stycken delar: uppvärmning, teknik, styrka och HIT. HIT är den slutliga delen då deltagarna under en bestämt tid genomför ett antal övningar och repetitioner. Passet är unikt på flera sätt, dels då alla övningar och vikter alltid anpassas efter individen och att övningar samt upplägget alltid förändras mellan passen för att få deltagarna allsidigt tränade.Så ta chansen att testa på den allra senaste trenden inom träning och samtidig få med dig en mängd nya övningar och tekniker i din träningsarsenal.

Bodycombat
Ett pass med massor av kraft och energi där du kan leva ut dina kampsportsdrömmar och ha kul! Till inspirerande musik och med effektiva tekniker från karate, tae kwon do, kung fu, kickboxing, muay thai och tai chi utmanar du din fantasimotståndare!

 

Bodypump
Styrketräning till musik som utmanar dig och gör dig stark! Ett pass för alla som vill träna igenom hela kroppen. Effektiviteten gör att du snabbt märker resultat.

 

CXWORX
Ett funktionellt och effektivt 30-minuterscoreprogram som stärker mage, rygg och rumpa. Vi jobbar med motstånd i form av gummiband vilket gör det möjligt att anpassa belastningen och samtidigt utmana kroppen maximalt.

 

SpinGroup Cycle 
Group Cycle är världens första och enda inomhus cykel som tar utomhus känslan in och som har ett helt integrerat system för gruppträning. Group Cycle lägger stor vikt på upplevelser tillsammans, genom motiverande feedback, musik och video.

Group Cycle som gruppträningspass ger dig ökad kondition, styrka och uthållighet. De som tidigare har deltagit på någon from av spinning kommer nu kunna träna som en riktig cyklist med våra ny cyklar och för de som ännu inte har testat på spinning så är det absolut det rätta tillfället.

Motionspalatset erbjuder följande Group Cycle klasser:

Group Cycle 45: är ett 45-minuters pass där vi jobbar med både stående och sittande cykling. Group Cycle Puls 45: är ett 45-minuters träningspass där vi jobbar med puls och moves som riktlinjer. Med puls baserad cykling så strävar vi gemensamt att lägga oss på olika pulsnivåer under passets gång.

Group Cycle Puls 55: är ett 55-minuters träningspass där vi jobbar med puls och moves som riktlinjer. Med pulsbaserad cykling så strävar vi gemensamt att lägga oss på olika pulsnivåer under passets gång.

Group Cycle HIIT: är baserat på träningsformen HIIT. Passet är endast 30-minuter långt och använder sig av watt som riktlinje. Med watt baserad cykling så strävar vi gemensamt efter att ligga på olika watt nivåer genom passets gång.

Group Cycle Light: är ett 45 minuters pass där vi jobbar mestadels med sittande cykling. Passet ger dig en längre uppvärmning och nedvarvning än dem övrig Group Cycle passen, ett perfekt pass för dig som är nybörjare. Passet är individuell baserad vilket ger dig möjligheten att jobba utefter eget behov

45 Min Device 55 Min Device

 

Light-pass
Motionspalatset erbjuder en uppsättning något enklare varianter av våra populära pass. Det är Functioncircuit, Gympa, Stretch & Move och Easyline. Intensiteten och svårighetsgraden på passen är lättare. Passar dig som är nybörjare eller som vill träna lite lättare gruppträning. Light-passen hålls på våra båda anläggningar.

Gympa Light: är ett 45 minuters gympa-inspirerat pass, där vi jobbar med enkla rörelser till go-musik. Under passet jobbar man med gummiband samt egen kroppsvikt för att både öka kondition, rörlighet och styrka.

QI GONG: QI GONG är en mångtusenårig träningsform som härstammar från Kina. QI GONG kan beskrivas som en slags rörlig meditation. Långsamma mjuka rörelser kombineras med koncentration och medveten andning. Träningen bidrar till ökad styrka, balans och rörlighet samt minskar upplevd stress. QI GONG skapar en känsla av lugn och balans och är stärkande för både kropp och själ.

 

Pass på Quality

ARKE
Ett pass fyllt av effektiva övningar och funktionell träning när det är som bäst! Funktionell träning stärker kroppen inifrån och utåt. Redskapen och metoden hjälper utövarna, från nybörjare till erfarna idrottare, att förbättra koordination, stabilitet, balans, flexibilitet och smidighet.

Bodybalance
Ett pass där vi blandar yoga, pilates, qi-gong och tai-chi. Förkoregraferade rörelser med härlig musik där du kommer att träna balans, rörlighet, styrka och avslappning.

 

Easyline
Cirkelträning för såväl nybörjaren som elitidrottaren. Här ökar du både din styrka och kondition med korta/intensiva övningar på brädor och på Easylineutrustning. Instruktörerna peppar dig och ger dig alternativ till övningar så att alla kan få en god och rolig träningsstund.

EasyLine 30 EasyLine 30 är ett 30-mintuers cirkelträningspass för såväl som nybörjar och elitidrottare där man jobbar i varje övning i 30 sekunder. Den yttrecirkeln består av lufttrycksmaskiner, medan den innre cirkeln varieras mellan stepbrädor och andra formål för att öka både stykra och kondition.

Easyline light
Cirkelträning för dig som vill främst vill jobba på din styrka, kondition och koordination men utan att behöva jobba upp och ner på golvet för mycket. Vi tränar på stepbrädor och på Easylineutrustning där övningarna är anpassade så att alla ska kunna delta. Instruktörerna peppar dig och ger dig alternativ till övningar så att alla kan få en god och rolig träningsstund.

Wellness boll
Öka din styrka och balans med hjälp av roliga och tekniska bollövningar. BLR står för Bål, Rumpa och Lår och passet är perfekt för dig som vill forma och lägga extra fokus just de områdena. Passet är 30.

Kettlebells
Träna den här supereffektiva träningsformen tillsammans med andra i våra Kettlebells-pass. Ökar snabbt din styrka, uthållighet och balans.

Yoga
Poweryoga ger en dynamisk form av yoga men inbjuder också till skön återhämtning med en avslutande avslappning. Vi har öppna grupper där du bokar din plats.

Stretch & Move 30
Ett mjukt och lugnt pass där du tränar smidighet och rörlighet under 30 minuter. Här lär vi oss träna dynamisk och statisk rörlighetsträning. Vi arbetar med egna kroppen och pinnar.

Stretch & Move light
Ett lugnare pass där fokus främst ligger på att förbättra din smidighet och rörlighet under 45 minuter. Här lär vi oss träna dynamisk och statisk rörlighetsträning. Vi arbetar med egna kroppen och pinnar. Viss styrka, balansträning och avslappning kan också vara delar av passet.

Gympa & Pilates light
Ett 45 minuters pass där vi jobbar med gympa-inspirerande övningar halv tiden av passet. Andra halvan av passet jobbar vi med pilates bollar och då fokuserar på balans och bålstyrka.

 

Pass på vår Blåsut anläggning

Blåsse Circuit – Ett nytt pass på vår nya Blåsut anläggning. Ett perfekt pass för dig med tidsbrist eller som bara vill träna effektivt och få med alla delar vad kroppen behöver vid ett träningstillfälle. Ett 30 minuters pass för hela kroppen! Passet är inspirerat av träningsformen HIIT som innebär träning med hög intensitet och innehåller både styrka och kondition samt funktionell kroppskontroll. Vi arbetar i Technogyms kinesis maskiner, med enkla redskap och med egna kroppen.

Blåsse Circuit light
– Ett pass på vår nya Blåsut anläggning. Ett pass som är en blandning mellan Easyline och Function circuit. Vi arbetar i Technogyms kinesis maskiner, med enkla redskap och med egna kroppen. Ett något mer intensivt och effektivt träningspass och som får med alla delar vad kroppen behöver vid ett träningstillfälle. Ett 45 minuters pass för hela kroppen.

Virtuell Spinning – ClubVirtual är en unik produkt som erbjuder virtuella spinningpass (verklighetstrogna pass i levande miljö utan liveinstruktör). Allt sker på projektorduk med färdväg, instruktör och musik

Spin virtual
ClubVirtual är en unik produkt som erbjuder virtuella spinningpass (verklighetstrogna pass i levande miljö utan liveinstruktör). Allt sker på projektorduk med färdväg, instruktör och musik. Passens längd varierar mellan 49 och 53 minuter. Svårighetsgrad på pass gradering från 2 till 3.

 

Övriga pass

 

Bootcamp Utomhusträning med blandade funktionella övningar. Finns periodvis i vårt utbud under året.Motionspalatset Bootcamp är inspirerat av den riktiga ´Bootcamp´ träningen. Träningspassen kommer vara utomhus och ens egen kroppsvikt kommer användas som utrustning. Man jobbar ofta i par eller i grupp, samtidigt som det är en individuell fysträning. Bootcamp är en bra träningsform för både dig som vill hålla dig i from, blir starkare, öka kondition, nybörjar och erfaren.

Milen till midsommar: Nu startar vi upp löpsäsongen på Motionspalatset och vi gör det genom en löputmaning till er medlemmar. Vi kommer onsdag v. 13 starta med löppass som utgår från vår anläggning på Vänerparken där vi första veckan kommer att starta med att springa en slinga på 1 km tillsammans och sedan successivt vecka för vecka öka på längden och på onsdagen under midsommarveckan kommer vi tillsammans springa en mil ihop. Vi kommer även i de flesta pass jobba med intervallträning i individuellt tempo och dessutom köra skadeförebyggande styrka för löpning eftersom vi kommer öka belastningen successivt hela tiden. Tempot kommer vara så kommer att kunna hålla ihop gruppen hela tiden oavsett hur långt vi springer. Passet riktar sig både till nybörjare och de som har en viss löpvana.

Löppass – Vecka 13 startar vi upp löpsäsongen på MP med bland annat ett pass som utgår från vår anläggning på Blåsut. Vi kommer tillsammans som grupp springa en runda på ca 3-5 km i ett bestämt tempo på ca 6 min/km. Målet är att alltid hålla ihop gruppen så gott vi kan och hjälpa varandra att öka tempot lite vecka för vecka. Passet kommer till viss del även innehålla lite skadeförebyggande styrka för löpträning. Passet riktar sig till er med en viss löpvana och som vill utmana er själva litegrann samt få trevligt sällskap i löparspåret.

Boka ditt pass!

Du bokar själv in de pass som du vill gå på genom att logga in på vår passbokning. Den når du via vår hemsida och du kan göra det via en dator, läsplatta eller en mobiltelefon.

Du kan boka pass en vecka framåt. Bokningen stänger en timma innan passet startar och avbokning av ett pass måste ske senast två timmar före pass-start.

Vänligen, glöm inte att boka av din plats på passet – då kan vi ge platsen till någon annan som vill träna.

Här kan du ladda ned vår boknings app

 

Apple
https://itunes.apple.com/se/app/motionspalatset-i-vanersborg/id1057526616?l=sv&ls=1&mt=8

Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.gymcontrol.ettafemmanollanolla